Newsmill startades för knappt två år sedan och etablerade sig snabbt som en av Sveriges stora debattsajter. I veckan har det på nätet cirkulerat en uppmaning till bojkott av sajten.
Newsmill nominerades ifjol till Stora journalistpriset i kategorin Årets Förnyare. Enligt motiveringen för att debattsajten ”vitaliserar opinionsjournalistiken, bjuder in publiken och fångar upp nya frågeställningar”. Newsmills Karin Eder-Ekman sa apropå nomineringen att sajten eftersträvar ”autenticitet”. Problemet med Newsmill är att de med så uppenbar redaktionell styrning underblåser konflikter för att vinna läsare. Redaktörerna vinklar hårt och det har visat sig att de till och med själva hjälpt till att skriva debattartiklar, exempelvis till Anna Anka.
Frågan är om Newsmill inte i veckan slog något slags bottenrekord när de, i debatten om migrationsminister Tobias Billströms utspel om att avvisa romer som tigger, ställde läsarfrågan ”Hur känner du för romer i Sverige?” Historikern och opinionsbildaren Rasmus Fleischer undrade retoriskt på sin blogg om Newsmill också hade ställt läsarna frågan om vad de tycker om samer i Sverige eller om att det finns judar i Sverige. Det har debattsajten förstås inte gjort men efter Fleischers bloggpost har uppmaningar till bojkott av Newsmill cirkulerat på nätet.
Fleischers kritik handlar dock inte specifikt om läsarfrågan om romer. Sajtens ansvarige utgivare Leo Lagercrantz erkände misstaget och tog snabbt bort den. Fleischer ser ett mer generellt problem i att man upprättat ”ett torg där allt måste vara åsikter och där åsikter bara får genomslag när de tar formen av tajmat “utspel”, med en slagkraftig rubrik och rätt avsändare.” Och framförallt ogillar han de så kallade ”millningarna”, dvs. enkäter där läsaren efter artikeln förväntas reagera med ett musklick om han eller hon känner sig glad, nyfiken, arg eller uttråkad?
Jämlikhetskonsulten och socialdemokraten Lukas Romson var en av dem som reagerade på Fleischers bloggpost och menade att Newsmills hårt vinklade debatter känns som en ständig vilja att sälja in en förstasida hos en tabloid. Han påpekade att sajten numera också faktiskt säljer debatter för dyra pengar och att det inte längre går ”att veta vad som äkta åsikter från upprörda medborgare eller frivilligorganisationer och vad som är fejkade åsikter betalda av ett företag som inte vill att det ska synas att de försöker påverka väljarna/konsumenterna.”
Newsmill fick inte Stora journalistpriset ifjol. Bojkotthotet kommer säkert att klinga av och frågan är om redaktörerna överhuvudtaget kommer ta till sig kritiken. Det är bara några månader kvar till riksdagsvalet och närmaste tiden kommer debattutrymmet i svensk media öka kraftigt och det gör det förstås extra svårt för en renodlad debattsida att göra sig hörd.
En reaktion på ”Bojkott av debattsajt”
Kommentarer är stängda.