Sveriges Televisions hovredaktör Ebba von Sydow
SVT:s publicistiska uppdrag sägs vara i allmänhetens tjänst. Riktigt vad som menas med det är inte alltid lätt att veta. Inför kronprinsessans förestående bröllop ställs det i alla fall på sin spets. Att det finns ett intresse för bröllopet hos allmänheten råder det inget tvivel om. Men hur mycket och med vilka journalistiska metoder ska Sveriges Television uppmärksamma spektaklet?
Svenska mediers undfallenhet i granskningen av kungahuset har diskuterats under de senaste veckorna. Frågan är om det i den rojalistiska yran överhuvudtaget finns något som liknar normal publicistisk integritet?
På SVT:s sajt för ”kungabröllopet” finns en blogg signerad Ebba von Sydow. I måndags fick vi exempelvis veta att Charlotte Casiraghi, dotter till Monacoprinsessan Caroline, fick sin första klänning designad av Karl Lagerfeld och att hon gärna mixar med märken som Gucci och Tod’s. En av många bloggposter som överskrider gränsen för textreklam och som förmodligen inte accepterats om det inte varit för att fördämningarna nu helt brustit.
Frilansjournalisten Agneta Gustavsson undrar på tidningen Journalistens sajt om resten av SVT:s redaktion kompat ut och lagt allt i händerna på modeoraklet von Sydow. ”Hur kan man annars förklara att Sveriges Television numera tipsar om att man kan köpa tjusiga sjalar på Nathalie Schuterman”? Gustavsson menar att det är meningslöst att anmäla till Granskningsnämnden eftersom de inte prövar publiceringar på SVT:s webb.
Ja, SVT:s sajt kanske skvalpar runt i en juridisk gråzon. Men i alla fall intentionerna hos den proposition som låg till grund för sändningstillståndet avsåg att även webben bör ha samma regler om opartiskhet, saklighet och förbud mot reklam. Det är också den hållning som SVT:s kommunikationsdirektör Helga Baagøe menar att bolaget har även om sajten formellt alltså faller utanför Radio- och TV-lagen samt sändningstillståndet.
”Kravet på opartiskhet gäller, för Ebba liksom för alla andra på SVT som sysslar med recenserande journalistik” menar hon. Att hålla koll på trender och de senaste modekollektionerna ingår i hennes jobb och det är omöjligt att göra det utan att nämna märken vid namn menar Baagøe. Lika lite som man kan recensera musik utan att prata om vilka skivor man tycker är bra eller dåliga.
Sååå. Det är alltså recensionsverksamhet hovredaktör von Sydow sysslar med när hon skriver glada tillrop om vilka klädesmärken, affärer och restauranger hon besöker? Herregud! SVT:s ambitionsnivå för sin kulturbevakning har i så fall sjunkit till nivån av en skoltidning på lågstadiet. Ni vet, typ: ”Det var en bra bok för den var bra”.
Men det är väl också här skon klämmer. När den rojalistiska yran tar plats i medierna verkar den inte bara tränga ut normal publicistiskt tänkande utan all hjärnverksamhet överhuvudtaget.
Definitely agree with what you stated. Your explanation was certainly the easiest to understand. I tell you, I usually get irked when folks discuss issues that they plainly do not know about. You managed to hit the nail right on the head and explained out everything without complication. Maybe, people can take a signal. Will likely be back to get more. Thanks