Sverige, vi har ett resultat igen!

Bild: Pixabay

Vinnaren blev Opulens nyhetsbrev och förloraren Opulens konto på Twitter. Jag skriver om resultatet av vårt magasins nya läsarundersökning.

Så var Opulens andra läsarundersökning avslutad. Förra gången handlade det om vilka böcker ni läsare föredrar. Flest antal röster fick nyutgivna romaner och novellsamlingar. Denna gång undrade vi vad ni tycker om magasinets så kallade användarvänlighet. Det vill säga de tekniska funktionerna och de kanaler vi publicerar oss på.

Undersökningen hade tre svar att välja på – Bra, dåligt eller använder inte. Det senare svaret var för de som inte använder funktionen, eller inte skulle göra det om den fanns, alternativt inte följer oss i just den kanalen. Alla resultat i undersökningen hittas här.

Den stora ”vinnaren” blev våra nyhetsbrev Dagens, respektive Veckans Opulens vilka 86% av er tycker är bra. Den stora ”förloraren” vårt konto på Twitter vilka hela 94% av er inte följer. Inte heller våra andra sociala medier, Facebook och Instagram, följs av er svarande i någon större utsträckning.

Facebook är också sedan ett par år tillbaka vårt problembarn. Vi har nästan 6 000 följare men sedan vi slutade marknadsföra inlägg på Facebook, eftersom det giriga företagets algoritmer krävde allt mer pengar för synlighet, har vi fört en tynande tillvaro där. Instagram ägs idag av Facebook och de två är delvis integrerade. Dock har vi relativt sett bättre genomslag på den förra.

Det har gått ut två nyhetsbrev om läsarundersökningen så ”vinnaren” och ”förloraren” ska vi inte dra för stora växlar på. Trots allt var det ingen av er som tyckte vårt twittrande var direkt dåligt. Och även om vi än så länge bara har 1 500 följare på Twitter så är det nog idag vårt bäst fungerande sociala medium. Så arbetet med Twitter kommer fortsätta, läsarundersökningen till trots.

En direkt konsekvens av läsarundersökningen är däremot att vi nu stängt av möjligheten att få notiser om publicerade artiklar i mobiltelefonen. Det låga intresset i undersökningen bekräftar vad vi uppfattat sedan tidigare. Vi har nämligen ofta fått mejl från läsare som irriterar sig över det ständiga plingandet. Vi kan själva tyvärr inte stänga av notiserna utan det sköts helt från mobilerna som mottar dom. Möjligtvis kommer vi återinföra funktionen men då inte med lika lättåtkomlig prenumerationsknapp som tidigare, så att ingen råkar prenumerera på notiser de inte vill ha.

Vi har idag inga kommentarsfält under artiklarna så det var en fråga som skiljde sig från dom andra och högst resultat fick ”Använder inte”. Frågan var lite av en så kallad slamkrypare, och ger oss dålig vägledning, för enligt våra instruktioner skulle ”Använder inte” betyda att ni inte skulle skriva i kommentarsfälten om de fanns. Det vill säga det kan tolkas som detsamma som svaret ”dåligt”. Så kanske vi ska ha kommentarsfält i framtiden eller så inte. Det beror nog på hur det utvecklar sig med Facebook. Vi har ett par andra vägar vi först ska pröva för att se om det går att få igång mer diskussion om våra artiklar på vårt konto där.

Opulens app för mobil och platta använder de flesta av er inte. Men av er som gör det är det sju gånger fler som tycker den är bra än som tycker den är dålig. Så den ska vi behålla och jag hoppas förstås fler ska hitta till appen och testa den. Liksom att fler av er tar en prenumeration på Premium vilket hela nio gånger fler tycker är en bra funktion än det motsatta. Just nu kan du dessutom prova på Premium gratis i en månad!