Under och efter det amerikanska presidentvalet har det talats mycket om betydelsen av de sociala medierna på internet. Olika former av påtryckargrupper bildas numera i parti och minut på nätet.
Förra veckan såg jag på Facebook att några av mina borgerligt sinnade vänner hade gått med i ett nystartat nätverk med namnet Alliansens vänner . Journalisten Anders Utbult har nu tittat närmare på detta nätverk och menar att det hela är ett pr-jippo, ett svensk exempel på vad man i USA kallar "astroturfing" efter ett plastgräs. Det vill säga att pr-byråer skapar fiktiva gräsrotsorganisationer.
På bloggen Alliansfritt Sverige skriver Anders Utbult att de två initiativtagarna till Alliansens vänner är just pr-konsulter men inte presenteras som så på nätverkets hemsida. Han menar också att "astroturfingen" blir tydlig eftersom det här inte är ett nätverk som sakta växt fram, som gräsrotsorganisationer brukar göra, utan att det handlar om "ett koncept lanserat på ett bräde, komplett med PR-bilder på lyckliga barn och pensionärer och intervjuer med så kallat vanligt folk".
Samma dag som Alliansens vänner startades, och utan att de genomfört en enda aktion och med bara en handfull medlemmar, gjorde Svenska Dagbladets ledarsida reklam för dem. Svenskans Sanna Rayman skriver nu att uppmärksamhet dock inte kan diskvalificera en gräsrotsrörelse från att vara äkta eller ej. Vidare menar hon att man väl inte kan förvägra medborgare som jobbar med kommunikation och marknadsföring att ha ett privat politiskt engagemang.
Och det har hon ju rätt i. Ytterst handlar det förstås om det är någon som i hemlighet betalar dessa pr-människor för deras gräsrotsarbete och det verkar inte i skrivande stund vara bevisat. Hur som helst så spred sig debatten om Alliansens vänners äkthet till flera bloggar, vilket i förlängningen paradoxalt nog förstås gynnar nätverket.