Public Service nätsatsningar har inte haft en negativ effekt på dagspressens webbupplagor. Tvärtom visar en ny undersökning.
I onsdags lanserade Skånska Dagbladet en ny sajt. Enligt tidningens chefredaktör ska den vara mer lättläst och lättnavigerad än den gamla. Intressantast är dock att de valt att fortsätta utan betalvägg. Ja, den nya sajten till och med marknadsförs som det ”skånska gratisalternativet på nätet”.
SVTs och Sveriges Radios nätsatsningar har senaste åren fått mycket kritik för att de konkurrerar med kommersiella aktörer och att public service inte ska göra det. Senaste debatten i ämnet handlade om SVT:s nya ungdomssajt Edit.se. Förutom att den av kritikerna, vilket jag skrivit om här på mediebloggen, felaktigt pekades ut som vänsterpropagandistisk så menade en del att SVT nu försöker sno läsare från Nöjesguiden och Politism.
För att minska riskerna att påverka marknaden ska SVT, SR och UR sedan några år tillbaka anmäla en ny tjänst till staten som då kan förhandspröva den. Problemet är bara att ingen av public service-bolagen hittills gjort en enda ansökan till Myndigheten för radio och tv vilken sköter förhandsprövningen. Inte för att jag ser någon större poäng med det förfarandet. Bortser vi från det onödiga resursslöseriet ifall public service producerar material som lika gärna kunde skötas av kommersiella aktörer så ser jag inga faror med att marknaden påverkas. För det kan inte ingå bland public service uppgifter att ta ansvar för att kapitalistiska mediebolag går med vinst.
Hur som helst utgår rädslan för konkurrens från föreställningen att fler nyhetssajter ger färre läsare till var och en av dem. Men tänk om det antagandet inte stämmer?
Man skulle kunna misstänka att en sajt som Skånskans nya har allt att förlora när SVT och SR gör internetsatsningar men så verkar det faktiskt inte vara. SOM (Samhälle Opinion Medier) är ett institut knutet till Göteborgs universitet. I onsdags släpptes också delar av deras stora, årliga undersökning och till tidningen Journalisten säger deras undersökningsledare Jonas Ohlsson att morgontidningarnas sajter inte alls tappar trafik på grund av public service konkurrerande verksamhet. Tvärtom. ”Ju mer man läser nyheter på SRs eller SVTs sajter desto högre är konsumtionen av nyheter på lokaltidningarnas sajter.”
Och för kvällstidningarna, särskilt den stora draken Aftonbladet.se, är sambandet ännu starkare. Den beskriver Ohlsson som en ”stark motor” för unga nyhetsläsare vilket i ännu högre grad påverkar lokalpressens sajter positivt.