Nästa helg går Opulens in i sommartider. Men vi har stora planer för magasinet i höst.
På fredag i nästa vecka är det midsommarafton och som traditionen bjuder går Opulens den dagen in i sommartider. Det innebär att ordinarie utgivning tar uppehåll och att vi nöjer oss med att publicera några sommarserier spridda över veckan. Under tiden utvecklar vi sajten och när redaktionen åter är på plats i augusti kommer vi presentera en bredare och innehållsrikare tidning än någonsin tidigare.
I våras genomförde Opulens den största förändringen hittills sedan magasinet sjösattes för fyra år sedan – en nyhetsavdelning. Sedan tidigare har vi ett brett utbud av reflekterande kultur- och samhällsjournalistik som recensioner, krönikor, analyser och essäer. Vi har hela tiden velat bjuda på såväl kvalitet som kvantitet. Nu har vi kompletterat den ofta längre och tyngre läsningen med snabba nyheter. Framförallt handlar det om att magasinet sedan i mars har avtal med nyhetsbyrån TT.
Satsningen handlar inte om omfördelning av resurser utan att vi vuxit och nu haft möjlighet att bygga ut. De unika, egenproducerade artiklarna har under våren varit lika många som tidigare men sedan har alltså en nyhetsavdelning tillkommit. Målet är att Opulens ska ta samma marknadsledande publicistiska position i kulturbranschen som Dagens industri har i affärsvärlden.
Opulens utseende och funktionalitet har dock inte följt med den nyhetssajt som vi idag producerar. Med den paus i ordinarie tidningsproduktion som sommaren innebär kommer vi koncentrera oss på att anpassa sajten till att spegla den dagliga tidning vi nu gör och i än högre grad kommer bjuda på från och med i höst.
Nu är det som sagt några dagar kvar innan magasinet går in i sommaren men detta blir min sista kolumn innan vi drar igång på allvar igen måndagen den 23 augusti. Läs gärna vinnarna i vårens novelltävling och våra andra sommarserier under tiden. För er som är fotointresserade så är också vår fototävling öppen till den sista juni.
Tack för alla glada och även mindre glada kommentarer under våren, engagerade läsare är något av det viktigaste för varje tidningsredaktion, och på återseende!