Om trängelskatten i Göteborg genomförs kommer den tas ut vid vägtullar
Kvällstidningarna är kanske de som hårdast känt av konkurrensen av gratistidningarnas och det digitala medielandskapets framväxt. Även om de ju under decennier haft spetsigare ord- och ämnesval än morgontidningarna så tycker jag tonläget de senaste åren ibland känts närmast desperat.
Göteborgs-Tidningen har vid två tillfällen de senaste dagarna sysslat med kampanjjournalistik av det mer sunkiga slaget. Först under Göteborgsfestivalen Way Out West i förra veckan. Festivalen hade beslutat att i år endast servera vegetarisk mat. GT ställde sig då utanför portarna och, ja just det, serverade kött. ”Hö, hö, här varre gratis körv till alla goa gubbar!” eller hur de nu kan ha uttryckt det på göteborgska.
GT:s sportreporter Kai Martin kallar i sin blogg tilltaget för en provokation typisk för en kvällstidning. Just precis det jag är orolig för. Att kvällstidningarnas traditionella uppkäftighet utvecklas så att de istället för skriva om nyheter i allt högre grad börjar skapa egna. Nyhetsmedier som slutna kärl, som dokusåpor där redaktionerna både är aktörer och rapportörer.
I torsdags startade så GT en kampanj för folkomröstning om trängelskatter i Göteborg. Detta med motiveringen att lagen om folkinitiativ förstärkts. Under sex månader ska tidningen försöka få namnunderskrifter av tio procent av de röstberättigade i kommunen. Om de lyckas krävs att två tredjedelar av kommunfullmäktige röstar ned förslaget för att stoppa en folkomröstning. Visst kan denna kampanj tyckas vettigare. Det faller sig ju naturligt att dagstidningar stöttar demokratins utveckling då de i högsta grad här spelat en historisk roll. Men att slå ett slag för ett ökat inslag av direkt demokrati och ruska om vårt dammiga representativa system är inte hela syftet.
GT:s chefredaktör Frida Boisen lanserar kampanjen med att skriva om att många negativa till trängselskatten hört av sig till GT. Några få har varit positiva men de flesta är, enligt Boisen, ”för att tala klarspråk: förbannade”. Sedan fortsätter hon med att argumentera hur rätt dessa ursinniga röster ur folkdjupet har. För de nya avgifterna ”drabbar flera av er med skatteökningar på flera tusentals, eller för vissa familjer, upp till tiotusentals kronor per år”. Inget om att skatten syftar till bättre framkomlighet och miljö i innerstaden samt ska bekosta infrastruktursatsningar.
Dagens Arenas Yonna Waltersson betecknade GT:s kampanjer som ett ”försök att ta svensk press till Fox News.” Och visst doftar det högerpopulism lång väg. Men jag undrar om detta verkligen är vägen upp för en sviktande upplaga. Visserligen finns det en hel del som känner sig kränkta av blotta åsynen av vegetarisk mat eller av att beskattas för sin miljöförstörande bilkörning. Men om detta är steg mot en publicistisk nyordning så tror jag att tidningen kraftigt överskattar målgruppen ”goa gubbar”.
Publicerad i Skånska Dagbladet den 19/8-2012