När Bonnier debatterar sig själva

Bonniers bokhandel vid Norrbro, Wanke 1846

Aftonbladet Kultur startade i måndags en granskning av Bonniers grepp över svenska medier, bok- och filmbrancherna. En makt kulturchef Åsa Linderborg menar ”saknar motsvarighet i den så kallade fria världen” och som allt mer ogenerat börjat användas i politiska syften.

I början på hösten cirkulerade en uppmaning till bojkott av Bonnierägda debattsajten Newsmill. Kritiken handlade om hård redaktionell styrning vilken underblåser konflikter för att vinna läsare. Det har visat sig att de till och med själva hjälpt till att skriva debattartiklar, exempelvis till Anna Anka. Historikern och opinionsbildaren Rasmus Fleischer såg ett problem i att man upprättat ”ett torg där allt måste vara åsikter och där åsikter bara får genomslag när de tar formen av tajmat “utspel”, med en slagkraftig rubrik och rätt avsändare.”

Jämlikhetskonsulten och socialdemokraten Lukas Romson höll med och påpekade att sajten numera också faktiskt säljer debatter för dyra pengar och att det inte längre går ”att veta vad som äkta åsikter från upprörda medborgare eller frivilligorganisationer och vad som är fejkade åsikter betalda av ett företag som inte vill att det ska synas att de försöker påverka väljarna/konsumenterna.”

Bojkotten klingade av och Newsmill har länkats flitigt i veckan. Av de fem debattartiklar om ”Bonnierkoncernen” som debattsajten i skrivande stund publicerat får vi veta att arbetarrörelsens mediepolitiska tillkortakommanden är deras eget fel, att Aftonbladet kastar sten i glashus, att de låter en antisemit granska Bonniers, att kulturchefen själv har fördomar om judar samt att hon förmodligen kommer att sparkas.

Comments Closed

2 reaktioner på ”När Bonnier debatterar sig själva”

  1. Well! Åsa Lindeborg kan ju alltid samla in eget riskvilligt kapital och starta en tidning, helt utan inblandning av mediaeliten. Det står henne fritt.
    Men vem vill läsa och betala för den kampen?

Kommentarer är stängda.