Sveriges Radios framtid

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/68/Sveriges_Radio_2008d.jpg
Sven Jerring, Gunder Hägg (av K.G Bejemark)

Mats Svegfors intervjuades i måndagens Svenska Dagbladet i egenskap av ny vd för Sveriges Radio. Publicisten och före detta landshövdningen menar att högsta prioritet nu är att vinna nya generationer lyssnare då SR försvagat sin ställning bland landets unga.


Svegfors verkar dock inte se bloggar och medborgarjournalistik som något att inspireras av i föryngringsarbetet: ”Det är nästan omöjligt att hitta kvalitet på svenska bloggar, det mesta är en form av insändare. Det mesta är smörja, det är inte värt tiden”.

I sin blogg Från huvudstad till världsstad tackar Madeleine Sjöstedt, Stockholms kultur- och idrottsborgarråd, för att ”hierarkiernas tid förhoppningsvis förbi. Även så kallat okvalificerat tyckande kan vara tänkvärt. Det har många unga insett. Det måste nog Sveriges radio också göra.” Entrepenörsbloggen Disruptive uttrycker en ännu större oro för den elitism många bloggare verkar ana i Svegfors uttalande: "I mina ögon är bloggandet den enskilt största demokratiska uppfinningen sen allmän rösträtt. Sett i det perspektivet är Svegfors inställning nästan att betrakta som antidemokratiskt”.

Oavsett vad Mats Svegfors kan tänkas ha för samhällsfilosofiska preferenser undrar jag krasst om han inte som ny vd för Sveriges Radio sänder ut lite fel marknadsföringssignaler till de unga. Enligt en färsk undersökning från europeiska internetförbundet EIAA uppger en tredjedel av svenskarna att de bloggat senaste månaden. Antalet bloggare och framförallt bloggläsare torde vara ännu högre bland dem mellan 16 och 24 år. I den kategorin använder hundra procent, just det – 100%, internet varje vecka året om.