Diskussionerna kring de sociala medierna har varit många senaste åren. Nu är det eventuellt på gång en ny sedan Twitter själva uppger att deras algoritm favoriserar högerpolitiskt innehåll framför vänstersinnat.
De sociala mediernas algoritmer som styr vad vi ser i våra flöden har under de senaste åren orsakat många debatter. Vissa av de stora techbolagen skapar filterbubblor som snedvrider folks uppfattningar om världen och sig själva, så lyder återkommande kritik.
Den bredare diskussionen torde ha börjat efter det amerikanska presidentvalet 2016 då så kallade fake news blev en het fråga. Många menade att det var en avgörande faktor för att Donald Trump kunde flytta in i Vita huset. Facebook ändrade då sina algoritmer för vad som exponeras i flödet. Företaget menade att de ville tillbaka till sin grund – ”connecting people” – och framförallt verkar det minskat Facebooksidornas synlighet i flödena.
På Opulens märkte vi tidigt att det inte spelade någon roll att vi lade ned allt mer marknadsföring på Facebook, vi fick ändå allt mindre synlighet. Det var dock först efter årsskiftet 2018 som Facebook gick ut offentligt med att de satsar på ökad interaktion mellan privatpersoner för att på så vis minska spridandet av så kallade fake news från så kallade alternativmedier med flera. Men detta har alltså drabbat även den professionella journalistiken eftersom alla Facebooksidor, oavsett innehåll, fått minskad synlighet.
Under denna höst har det stormat kring Instagram, numera ägt av Facebook. Wall Street Journal avslöjade interna dokument där företagets analytiker redan 2019 konstaterade att appen har en negativ effekt på tonårstjejers självkänsla, kroppsuppfattning och generella mående. Exempelvis uppger 32 procent av tonårstjejerna i en undersökning att Instagram försämrar deras mående över sin kropp.
Utåt har företaget dock hela tiden slagit ifrån sig kritiken. Fram tills nu och inom kort ska de införa en ”paus-funktion”. När Instagram i framtiden upptäcker att en användare tittar på samma innehåll igen och igen kommer appen föreslå användaren att ta en paus. På så vis menar företaget att de ska hjälpa tonåringar att sluta scrolla när de fastnat framför skärmen.
Samtidigt presenterade New York Times dokument i lördags som visar att att nästan hela Instagrams globala marknadsföringsbudget sedan 2018 gått till annonser riktade mot tonåringar. I år beräknas den kostnaden ligga på närmare tre och halv miljarder kronor.
Diskussionerna kring sociala mediernas baksidor har varit många senaste åren. Nu är det eventuellt på gång en ny om Twitter. I våras drog tjänsten igång en undersökning för att se hur opartisk deras algoritm är kring politiska inlägg. Undersökningen genomfördes i sju länder – Kanada, Frankrike, Tyskland, Japan, Spanien, Storbritannien och USA.
Nu presenteras resultatet. I sex av de sju länderna visade det sig att algoritmen favoriserar högerpolitiskt innehåll framför vänstersinnat. Hur detta kommer sig är dock ännu så länge en gåta även för Twitter.