Våndan av reklam

Bild: Gerd Altmann

”Är det någon mer än jag som upplever det som ett problem att Dagens Etc är det mest spammande företaget av alla man någonsin kan stöta på?” skrev opinionsbildaren Andreas Magnusson på sin Facebookvägg i torsdags. Det var många fler än han som irriterat sig på detta och i kommentarsfältet har i skrivande stund ett tresiffrigt antal personer kritiserat vänstertidningens mer eller mindre dagliga reklammail och det personliga tilltalet i dem.

Magasinet Konkret är också i hög grad beroende av digital reklam. Vi har dock hittills nöjt oss med ett reklammail i veckan och undsluppit kritik från läsare och sympatisörer. Däremot klandrades i våras en av våra reklamkampanjer från ett oväntat håll.

Ni som läst vårt magasin ett tag kanske kommer ihåg när Konkret hotades med polisanmälan av Svt på grund av vår publicering av ”Clownen Knutson”.  Något som lyftes av branschtidningen Dagens Media i en minst sagt partisk artikel. Anledningen var en bild av deras inrikespolitiska kommentator Mats Knutson med clownansikte. Bilden är uppenbart en satir där Knutson får personifiera mainstreammedierna som det ligger i vår publicistik att kritisera.

Bland annat har clown-Knutson använts i sociala medier med rubriken “Trött på mediecirkusen? Vi också.” Eftersom inläggen sponsrats och det fanns en länk till vår prenumerationssida uppfattade SVT det som brott mot lagen om bild och namn som fastslår att det vid marknadsföring inte är tillåtet att använda andras porträttfoton utan dennes samtycke.

När vi i Konkrets redaktion i veckan fick ett av alla dessa reklammail från ETC höjde vi därför på ögonbrynen för att det där i fanns en reklambild som uppmanade folk att swisha pengar för att hjälpa tidningen ”att bygga en motmakt” och som illustrerades med foton på de fyra partiledarna i Tidölaget.

Till skillnad från vår clown-Knutsson var den reklambilden näppeligen redaktionell och fotona inte heller rejält bearbetade. Vi valde att plocka bort de inlägg där clownen använts och som länkade till vår prenumerationssida, men förhoppningsvis är Busch, Åkesson, Persson och Kristersson inte lika lättstötta som vissa programledare på public service.

De flesta av oss är nog inte särkilt glada över alla säljbudskap vi prackas på i parti och minut. Men liksom ETC är Konkret beroende av att uppmuntra våra läsare att stödja oss. Vi är det kanske i än högre grad då vi varken har några finansiärer eller presstöd.